Działalność dydaktyczna
Postrzeganie przedmiotowe
- Zakres dydaktyczny – teoretyczny – piśmiennictwo, literatura muzyczna, nagrania płytowe, muzyka żywa, terapia muzyką w koegzystencji z psychologią muzyki, fizjologią, anatomią i filozofią.
- Uruchomienie terapii praktycznej poprzez programy zestawów dzieł muzycznych, pod względem wpływu na reakcje psychiczne pacjenta.
- Zakres badawczy – poprzez testy, badania werbalne, tworzenie grup ćwiczebnych z konstrukcją wniosków stanowiących konkluzję badań.
- Współdziałanie z katedrami przedmiotowymi w zakresie muzykoterapii w Europie i na świecie.
- Organizowanie sesji naukowych z udziałem wybitnych specjalistów:
- kwiecień 2009 r. – Wpływ programów terapeutycznych na proces rehabilitacji pourazowej.
- kwiecień 2011 r. – Wpływ muzykoterapii na powrót do życia społecznego po pobycie w zakładach penitencjarnych.
- Wydanie opracowań w/w sesji naukowych.
- Publikacje w czasopismach specjalistycznych medycznych i muzycznych.
- Wygłaszanie wykładów przedmiotowych na sesjach naukowych w kraju i w Europie.
- Popularyzacja działań profilaktycznych w mass mediach.
- Tworzenie programów autorskich w zakresie muzykoterapii.
- Publikacja działań w zakresie wpływu muzykoterapii na ochronę i higienę głosu u osób posługujących się głosem zawodowo – śpiewaków, aktorów, lektorów, dziennikarzy itd.
- Analiza w/w obszarów w postaci publikacji naukowych.
Muzykoterapia – program autorski
autor: dr hab. Wojciech Pospiech, prof. UMK
- Definicja i historiografia muzykoterapii w Polsce i na świecie.
- Muzyka różnych epok materiałem działań terapeutycznych:
- Monodia, sekwencje, pieśni średniowieczne ze stylistycznym instrumentarium
- Wokalne i instrumentalne utwory renesansowe
- Oratoria i kantaty – arie i chóry osią harmoniczną epok
- Barok Concerti grossi
- Muzyka wokalna i instrumentalna J. S. Bacha i G. F. Handla
- Klasyczne perły terapeutyczne W. A. Mozarta i J. Haydna
- L. v Beethoven brzmienie orkiestry i instrumentów dętych
- Pieśni kompozytorów romantycznych
- Arie i chóry oper romantycznych
- Muzyka współczesna, aleatoryka, formy instrumentalne i wokalno-instrumentalne
- Muzyka eksperymentalna – dzwony artystyczne
- Melizmatyczne wokalizy romantyczne i współczesne
- Klasyka muzyki rozrywkowej
- Muzyka dętych orkiestr
- Formy taneczne
- Ilustracje dźwiękowe imitujące zjawiska przyrody i mowę zwierząt.
- Inne eksperymenty muzyczne
- Improwizacje muzyczne źródłem pobudzenia afektów w terapii.
- Delikatnie brzmiące instrumenty terapią wyciszenia.
- Brzmienie instrumentów perkusyjnych elementem działań terapeutycznych.
- Muzyka żywa – koncert – formą oddziaływania terapeutycznego.
- Elementy destrukcyjne i konstruktywne wynikające z odtwarzania utworów.
- Tworzenie programów muzykoterapeutycznych.
- Budowanie prawidłowych proporcji akustycznych w czasie nagrywania i odtwarzania utworów.
- Znajomość metodologii muzykoterapeutycznych: Denissona, Tyflomuzykoterapia, K. Kukułczyńskiej-Krawczyk, Munro – Mount, S. Sidorowicz, W. Szulca, S. Webera, M. Kronenberg, Egipska.
- Budowanie zestawów wraz z opisem muzyki relaksującej, leczącej i wspomagającej leczenie.
- Destrukcja w muzyce.
- Metody budowania kompletów muzyko terapeutycznych.
- Kształtowanie zespołów muzykoterapeutycznych: muzyk, psycholog muzyki, specjalista z danej dziedziny, internista kardiolog.
- Estetyka pracy muzykoterapeuty.
- Uwiarygodnienie pracy muzykoterapeuty – zespołowe obserwacje, ankiety, badania internistyczne i inne, rozmowy – reasumpcja.
Literatura i podstawy zaliczeń
Literatura podstawowa przedmiotu muzykoterapia
(wybór literatury: dr hab. Wojciech Pospiech, prof. UMK)
- M. Kronenberger „Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu”
- B. Brutt „Bajki, które leczą”
- P. Dennison, G. Dennison „Gimnastyka mózgu”
- M. Rzewuska „Leczenie zaburzeń psychicznych”
- E. M. Hallowell, J. Ratey „W świecie ADHD – nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych”
- Myra Cooper, G. Todd, A. Wells „Bulimia – program terapii”
- R. Skynner, J. Cleese „Żyć w tym świecie i przetrwać”
- P. Cylulko „Tyflomuzykoterapia dzieci”
- K. Kukiełczyńska-Krawczyk „Muzykoterapia na oddziale leczenia nerwic”
- S. Munro, B. Mount “Music therapy in palliative care”
- S. Sidorowicz „Słowo o Zakładzie Muzykoterapii Akademii Muzycznej Wrocław”
- B. Szulc „Kulturoterapia, Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie”
- S. Weber „Am ende eines Lebensweges; Musiktherapie im Palliativbereich“
Podstawy zaliczeń:
- Obecność na zajęciach – wykłady i ćwiczenia.
- Aktywność przedmiotowa.
- Złożenie programu muzykoterapeutycznego określonej dziedziny.
Zarys programowy
autor: dr hab. Wojciech Pospiech, prof. UMK
- Prowadzenie działalności badawczej w zakresie leczenia muzyką w na oddziałach klinicznych, szpitalnych, w placówkach resocjalizacyjnych w domach opieki społecznej i innych.
- Penetracja potrzeb muzykoterapeutycznych w Bydgoszczy, regionie i w kraju.
- Tworzenie piśmiennictwa przedmiotowego dokumentującego wyniki działalności badawczej.
- Tworzenie programów terapeutycznych z egzemplifikacją dyskograficzną.
- Praca naukowa:
- Muzykoterapia – leczenie szlachetnymi dźwiękami.
- Metodologia budowy systemu dyskograficznego w muzykoterapii.
- Leczenie serca – klinicznie i muzykoterapeutycznie.
- Muzykoterapia w procesie resocjalizacji
- Terapia muzyką – mową dźwięków.
- Współpraca z ośrodkami muzykoterapeutycznymi w Polsce – Wrocław, Warszawa, Kraków i za granicą – Belgia, Francja, Niemcy, Szwajcaria.
- Budowanie podstawowego księgozbioru i piśmiennictwa przedmiotowego dla potrzeb dydaktycznych.
- Realizacja programu dydaktycznego autorskiego i jego poszerzanie i ściśle ukierunkowywanie.
- Współpraca z psychologami, psychologami muzyki, klinikami specjalistycznymi, ośrodkami resocjalizacyjnymi, szkołami i produkcyjnymi zakładami pracy.
- Instalowanie programów muzykoterapeutycznych w szpitalach, zakładach pracy, szkołach.
- Głoszenie pogadanek muzykoterapeutycznych w w/w placówkach.
- Propaganda pracy katedry w środkach masowego przekazu.
- Wystąpienie do programów Unii Europejskiej, Urzędu Miasta Bydgoszczy, Wojewody o dotacje finansowe na badania naukowe, sesje naukowe i sprzęt fonograficzny i publikacje.
- Sesje naukowe organizowane w najbliższym czasie: 2007 r., 2009 r., 2011 r.
- Koncerty muzykoterapeutyczne z udziałem uczniów Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych i Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. (Harmonogram trzyletni w przygotowaniu)
- Prace magisterskie na temat muzykoterapii.
- Nagradzanie prac egzaminów przedmiotowych i zastosowanie w praktyce dnia codziennego.
- Informacje comiesięczne w TVB Bydgoszcz z przebitką na antenie ogólnopolskiej.
- Artykuły w prasie codziennej o pracach katedry.
- Utworzenie Centrum Forum Muzykoterapeutycznego multimedialnego.
Koło naukowe
Koło Naukowe Muzykoterapii (45 KB)