Katedra Ratownictwa Medycznego

ul. M. Curie Skłodowskiej 9, 85-094 Bydgoszcz
Budynek Audytoryjny

tel.  52 585-36-62
katedra.emerg@cm.umk.pl

zdjęcie nagłówkowe

Pacjent w hipotermii niestraszny studentom ratownictwa medycznego

28 lutego 2025 roku, w samo południe, nad częściowo zamarzniętym Jeziorem Wdzydzkim zapanował popłoch. Fauna i flora okalająca Jezioro “patrzyła” z zaciekawieniem co się zaraz wydarzy.

Nic dziwnego, gdyż ten malowniczy teren Półwyspu Lipa (Wdzydze Tucholskie) oraz Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego wybrali studenci ratownictwa medycznego z Naszej Uczelni oraz Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, aby przez 3 dni szkolić się z zakresu postępowania z pacjentem w hipotermii.

Zorganizowany, fakultatywny wyjazd był możliwy dzięki kooperacji Katedry Ratownictwa Medycznego CM UMK oraz Zakładu Ratownictwa Medycznego GUMed.

Warto dodać, że szkolenie cieszyło się dużym zainteresowanie, gdyż łączna liczba uczestników wynosiła ponad 40 osób.

Szkolenie z postępowania  u pacjenta w hipotermii obejmowało zarówno teorię, jak i praktyczne ćwiczenia. Pozwoliło na ugruntowanie wiedzy i praktycznych umiejętności, które mogą mieć kluczowe znaczenie w ratowaniu życia w sytuacjach nagłych.

Pierwszy dzień upłynął na zagadnieniach  wprowadzających z hipotermii. Zdefiniowano hipotermię, omówiono przyczyny i czynniki ryzyka, a także przypominano fizjologię i  termoregulację organizmu. Dodatkowo uczestnicy wszystkie sposoby ewakuacji oraz postępowania przedszpitalnego i w warunkach szpitalnych względem pacjenta wychłodzonego. Ten dzień zwieńczyły ćwiczenia z zakresu odpowiedniego przygotowania sprzętu wykorzystywanego w trakcie takich działań.  Dobra znajomość wiązania lin może decydować o powodzeniu całej akcji ratowniczej i uratowaniu życia poszkodowanego. Liny umożliwiają asekurację ratownika wchodzącego do wody, co minimalizuje ryzyko, że sam stanie się ofiarą. W sytuacji zagrożenia liczy się każda sekunda – ratownik musi umieć błyskawicznie zastosować właściwy węzeł bez zastanawiania się nad techniką. Dobre opanowanie wiązania lin pozwala na sprawne przeprowadzenie akcji w trudnych warunkach, np. w nocy, w zimnej wodzie, czy przy ograniczonej widoczności.

Uczestnicy mogli szkolić się pod czujnym okiem Pan dra Kamila Krzyżanowskiego (adiunkt Zakładu Ratownictwa Medycznego GUMed, ratownika medycznego) oraz Pani dr Pauliny Bucy (adiunkt Zakładu Ratownictwa Medycznego GUMed, ratownika medycznego, pielęgniarka systemu). Z uwagi na zróżnicowanie uczestników pod względem cykli kształcenia (rok I, II, III) mogli także uczyć się od siebie. Lecz najważniejsze, że razem współpracowali.

 

Sobota (01.03) oraz niedziela (02.03) upłynęły na wytężonych ćwiczeniach praktycznych, w ramach których studenci mogli na sobie odczuć skutki spędzenia czasu w zimnej wodzie. Te ćwiczenia nie należały do prostych.

Podczas części ćwiczeniowej studenci mieli szansę nauczyć się wyciągać poszkodowanego z wody na różne sposoby. Całości zawsze przyświecał debrifing, czyli dyskusja z omówieniem najczęstszych błędów.

 Po więcej zdjęć zapraszamy na: https://box.pionier.net.pl/d/b2a0e0bb202347a583a7/

 

Cytując Panią Julię Biernacką (studentkę I roku kierunku Ratownictwo Medycznego CM UMK): “Żadne słowa nie są w stanie opisać jak podekscytowani i zmotywowani do dalszej pracy wróciliśmy z tego wyjazdu. Ten wyjazd pokazał nam na własnej skórze też jak ważne jest zapewnienie komfortu psychicznego poszkodowanemu.”

Zdobyte umiejętności:
✅ Skuteczne rozpoznawanie hipotermii w warunkach przedszpitalnych.
✅ Prawidłowe zabezpieczenie pacjenta przed dalszą utratą ciepła.
✅ Umiejętność zastosowania biernych i czynnych metod ogrzewania.
✅ Prowadzenie BL/ALS  w hipotermii zgodnie z aktualnymi wytycznymi.
✅ Prawidłowe przygotowanie pacjenta do transportu w zależności od stopnia hipotermii.

 

WARTO PAMIĘTAĆ, ŻE:

✅Hipotermia jest stanem odwracalnym, a odpowiednie postępowanie może uratować życie.
✅Kluczowe znaczenie ma szybkie rozpoznanie, właściwe ogrzewanie i minimalizacja strat ciepła.
✅W przypadkach ciężkiej hipotermii priorytetem jest transport do specjalistycznego ośrodka.

 

Autor zdjęć: Julia Biernacka